söndag 24 januari 2010

Belastad i brottsregistret?



Inför mitt engagemang i United Sisters så ombeds jag göra en begäran om ett utdrag från brottsregistret för att kunna visa att jag inte är dömd för något som kan anses olämpligt när du är i kontakt med ungdomar/barn, dvs om jag har begått brott mot barn tidigare.

Åh vad krångliga de ska vara är min första tanke. Det är alltid så bökigt. Första ska du skriva ut, fylla i, köpa kuvert och frimärke (jag använder ju bara mail annars), skicka iväg med posten, vänta på svar och sedan ta med mig mitt utdrag till utbildningen. Allt detta för att visa upp ett papper som säger "nej denna person är inte tidigare dömd för något". Hur givande är det?

Men ok, jag gör snällt som de ber mig då jag förstår deras argument om kvalitetssäkring av verksamheten. Skulle det visa sig att en person som tidigare är dömd för, ja vad som helst som klassas som brott mot barn/ungdom, nu är engagerad inom United Sisters och skulle göra något liknande igen så skulle skadan för verksamheten (för att då inte nämna hon som blir utsatt) vara enorm. Jag förstår vart det kommer ifrån. Det känns säkrare att veta att personerna som arbetar med barnen/ungdomarna inte tidigare är dömd.

Men vad säger brottsregistret egentligen? Att inte vara dömd säger ju inget om huruvida jag har gjort något mot barn tidigare. Det säger jag bara att jag inte har blivit upptäckt.
Det säger heller inget om hur jag kommer bete mig i framtiden. Samma sak gäller för någon som tidigare har blivit dömd. Eller?

När det kommer till brott mot barn och ungdomar kokar det inom mig. Det finns få saker som gör mig så arg som människor som på något sätt skadar eller exploaterar just barn. Jag exkluderar gärna personer som har en sådan historia från all verksamhet som riktar sig mot barn och ungdomar. Jag tycker inte det är värt att chansa. Det finns många andra saker som dessa personer kan arbeta med istället.

Min åsikt är dock mer emotionell än rationell. Principen att stänga av personer som är belastade i brottsregistret från barnverksamhet borde, i enlighet om att vi alla ska vara lika inför lagen gälla samtliga brott och yrkesgrupper isf. Har du förskingrat pengar bör du stängas av från arbeten där du hanterar pengar. Är du dömd för snattning så ska du inte tillåtas att stå i butik.

Vadå tänker du, de flesta har ju snattat någon gång i tonåren. Det betyder ju inte att jag kommer göra det framöver.
Översatt:
Vadå? Att jag har begått brott mot barn tidigare betyder ju inte att jag kommer göra det framöver...

Vad tycker du?
Är vissa saker så allvarliga att de ska utgöra undantag, eller tycker du att om avstängning kan ske för en typ av brott bör det då gälla för alla?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar