fredag 22 januari 2010

Nya Moderaterna är även feminister




Camilla Wagner, affärsområdeschef och krönikör för VA Kvinna (veckans affärer)  är en av mina favoriter bland de som skriver krönikor. Rakt på sak och duckar inte för känsliga frågor. Jag lyssnade på hennes föreläsning på Connectas inspiriationsmingel för kvinnor i höstas. Där förstod jag att hon inte bara kan skriva träffande krönikor och har svar på tal. Hos henne finns en stor portion intellekt och analytisk förmåga dessutom. Det hade jag väl i och för sig insett redan innan. För att kunna skriva de krönikor hon gör så behövs dessa kvalitéer. Men det blir alltid mer påtagligt hur en person är när när du träffar/ser dem i verkligheten.

Krönikan från 21a januari baseras på en intervju med Per Schlingmann som under en intervju presenterade Moderaternas nya jämställdhetsplattform. Jag tycker det är helt fantastiskt att Moderaterna äntligen i sin analys med ett strikt individuellt perspektiv även nu inkluderar de strukturer som dessa individer verkar i varje dag. "Ingen människa är en ö", en klassiker som känns ganska träffande i sammanhanget.

Kvotering är en känsligt ämne. Jag har en ärligt inte själv lyckats reda ut vad jag egentligen känner inför frågan. En intressant poäng för mig som blivande karriärskvinna är dock det som Camilla Wagner skriver i sin krönika: "Jag kan tänka mig värre saker. Till exempel att inte komma på frågan på grund av kön."
Point taken....Att bli invald på grund av kön och kompetens eller bortvald på grund av kön trots kompetens...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar