fredag 15 januari 2010

Egoism med positiva konsekvenser?

Jag spinner vidare på det här med United Sister. Sen mitt möte med dem så har jag funderat en del kring varför människor engagerar sig i saker som de inte får betalt för. Alla vi som arbetar inom United Sister (förutom administrativ personal) är där på frivillig basis och får därmed inte betalt. Så varför är vi där? Eller varför ger människor pengar till hjälporganisationer?

Jag tror att allt "givande" görs med en baktanke. Eller baktanke är nog fel ord, det ger så negativa associationer, det jag menar är att vi ger för att få tillbaka. Sen varierar det vad det är som vi får tillbaka. Det kan exempelvis vara så enkelt att det vi eftersträvar är den varma känslan inombords som kommer av att ha gjort något bra eller någon annan glad. Det kan även vara (inte lika nobelt?) att vi förväntar oss något i gengäld längre fram eller att personen ska uppvisa tacksamhet. Ytterligare ett exempel kan vara att samtidigt som vi ger så växer vi även själva på något vis.

För min del så är det en kombination av ett och tre. Om jag genom att engagera mig som tjejgruppsledare kan stärka en ung tjejs självförtroende och självkänsla så gör det mig glad och varm i hela kroppen. Det är härligt att se tjejer (och killar) med stark tro på sig själva. Människor som tror på, och tycker om sig själva sprider mycket härligare energi eftersom de är så mycket gladare. De blir ofta även framgångsrika inom det de tar sig för. Sådant gör mig glad!
För egen del så är jag sugen på framgång inom det jag gör, vilket inkluderar att bli en bra ledare och chef. Att engagera mig som tjejgruppsledare, även om det är ungdomar/unga vuxna det handlar om och inte vuxna människor som det handlar om i arbetslivet (för min del iaf) så ser jag att mitt engagemang som tjejgruppsledare kommer utveckla mig som ledare generellt vilket jag kommer ha stor nytta av inom min karriär.

Gör det faktum att jag ser vinning för egen del att mitt engagemang blir mindre trovärdigt eller mindre beaktansvärt? Jag tycker inte det. Jag tycker inte att givande måste vara "enkelriktat" för att räknas. Jag tycker dock att alla borde fundera igenom varför man ger och vad man förväntar sig få tillbaka. Är det är att du förväntar dig något tillbaka i form av en gentjänst eller tacksamhet så bör man fundera på vad som händer om det inte inträffar. Om du inte gör det så riskerar du både att bli arg och besviken på vägen.

(bilden är lånad från ActionAid)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar