torsdag 21 januari 2010

Konsten att ha svar på tal

Det bästa vore ju om man alltid hade sådär bra svar på tal som de har på film eller i serier. Jag är rätt snabbtänkt av mig och kommer ofta med bra svar, men i vissa skarpa oväntade lägen är det ibland svårt att säga exakt det där som man önskar. Antar att övning ger färdighet. Första gången du hamnar i en situation så är den såklart svårare att hantera.

I början av min studietid så arbetade jag i reception på olika företag via ett bemanningsföretag. En dag var jag hos ett av facken i Stockholm. De hade avskedsfest för en som gick i pension så jag var inkallad så att även de i receptionen skulle kunna delta. (före finanskrisen mao ;)
När mitt pass var över gick jag och letade upp personen som hjälpt mig tillrätta och som var min arbetsgivares kontaktperson för att  säga hejdå. Det är alltid viktigt att vara trevlig och ge ett gott intryck. Hon stod hurusom och pratade med två  män när jag klev fram och tackade för mig och hon presenterade mig för dem. Sekunden efter att vi skakat hand så vänder sig den ena mannen till den andre med orden:

"Söt personal de har här".

Jag blev helt paff! Vad svarar jag på det? Hade jag varit där som privatperson hade jag nog lättare kunnat ge svar på tal men nu representerade jag min arbetsgivare hos en kund. Men sådana griskommentarer får mig att koka. Jag bara stirrade. Bestämde mig sedan för att totalignorera dem och vände mig till kontaktpersonen återigen och förtydligade att det var i alla fall väldigt trevligt att träffa henne.
Men gud så skönt det hade varit att kunna komma med ett vasst men inte på något sätt otrevligt svar... Bara tillräckligt för att få dem att haja till lite och återställa balansen igen.

Efter min "Lipstick Jungle" kväll igår, där de klockrena replikerna dyker upp en efter en har jag valt ut kvällens favorit. Nico har bitit ifrån för att hennes manliga kollega försöker ta åt sig äran för det arbete hon har gjort och han kallar det för att bli onödigt hysterisk. Lite sådär milt överseende, men lilla gumman-aktigt. (Morr) Hennes raska svar blir då:
"Mike, när en kvinna poängterar att affärsangelägenheter skall skötas korrekt är hon inte hysterisk, hon gör bara sitt jobb."  Den träffar helt rätt, and I just love it!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar