måndag 18 januari 2010

Storstad & framgångsfirande


Lördagskvällen bjöd på ett besök på Storstad på Odengatan. Jag och T firade att jag om en vecka tar mina först steg ut i näringlivet som managementkonsult och att hon numera kan titulera sig som marknadschef på sitt företag. Delad glädje är dubbel glädje som det heter. Härligt!

En stor entrecote med rödvin blev mitt självklara val. Jag har en enorm lust på rött kött just nu. Tror eventuellt att jag har järnbrist för jag har även varit ovanligt trött de senaste kanske två veckorna. Insåg att jag inte ätit mina vitaminer med järntillskott sen flytten i december..

På storstad måste det givetvis även drickas drinkar. Inget firande utan drinkar och på Storstad vet de hur man blandar en god drink. Min favorit är apple martini som jag faktiskt upptäckte på just Storstad för några år sedan. Den smakar gudomligt! Fick även prova en variant med mynta. Även den fantastiskt god men sötare än ren apple martini så den dricker jag inte mer än en av. Det som möjligen kan toppa apple är ginger apple martini (!!) men de hade tyvärr slut på färsk ingefära så den blev det inget med.

Vi stötte på några bekanta ansikten efter ett par timmar och hamnade i (för krogen) djupa samtal om manligt och kvinnligt och hur det kom sig att det är så få kvinnor i styrelser och på höga poster inom näringlivet, samt att de som finns har kommit dit för att de är så mycket grymmare än sina manliga konkurrenter - inte för att de är lika bra eller precis lite bättre. Tycker vi kan konstatera att inte försen du hittar halvbegåvade kvinnor på samma högre poster som du idag hittar halvbegåvade män så är vi jämnställda. Vi har kommit långt men där är vi inte ännu.
Tycker det är grymt kul att diskutera med människor som är genomtänkta och har bra argument med tyngd i. Vi 4 runt bordet hade i vissa fall mycket skilda åsikter och tankar men nivån är hög och du behöver hela tiden vässa dina uttalanden för att kunna möte de andras klipska inlägg. Sådant gör att du växer. När diskussioner hålls på den nivån hålls samtidigt den goda stämningen uppe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar