tisdag 2 februari 2010

Känsla vs känslotanke


Något vi pratade om under helgens utbildning är skillnaden mellan känslor och "känslotankar". Om jag säger: Jag känner mig kränkt. Eller jag känner mig påhoppad, så uttrycker det egentligen inga känslor. Du har säkerligen känslor som kommer av att du upplever dig vara kränkt eller påhoppad, du känner dig kanske arg eller ledsen. Men kränkt eller påhoppad beskriver i sig inga känslor.
Att säga jag känner mig kränkt innebär också att du sätter en etikett på den andres beteende, du tolkar vad den andre gör.
Om du säger jag känner mig påhoppad, så kan den andre svara, men jag gör inga påhopp.
Om du istället säger du gör mig ledsen så kan den andre inte säga: det gör jag inte. Känslan är bara din egen. Om du känner dig ledsen kan bara du själv bestämma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar