fredag 12 februari 2010

När träningen blev en glädje !

Klockan 17.30 har jag premiär med min nya personliga tränare på SATS. Min kalender har varit så fullbokad att jag inte tränat på en vecka. Känner mig ganska stel och seg - inte helt optimalt kanske. Får se till att värma upp ordentligt innan. Jag längtar efter ett rejält pass, känna mjölksyran och framförallt längtar jag efter den där härliga känslan efter att ha tagit ut mig rejält.

Min syn på träning idag är helt annorlunda än tidigare. Tidigare tränade jag inte mot något bestämt mål utan hade mer en bild i huvudet av att jag skulle bli snygg och fit. Tack vare härliga Helena har jag insett att ett sånt mål alltid kommer flyttas framåt och det går inte heller att mäta. Bra och fungerande mål måste gå att mäta och vara konkreta. Lite lustigt att jag inte tänkt på det själv, eftersom att ta fram tydliga och mätbara mål ingår i min arbetsroll. Man lever inte alltid som man lär helt enkelt..

Nu har jag iaf tagit fram nya mål med min träning och jag har också skrivit ned varför jag tränar. Det har flyttat min fokus från de fåfänga inslagen till att jag vill må bra och känna mig smidig och stark. Det har gjort det lättare för mig att behålla motivationen och det dåliga samvete för att jag äter en semla, eller som nu missat träningen en vecka är helt borta. Det dåliga samvetet har bytts ut mot en längtan efter att träna. Det ger en helt annan effekt, och träningen blir en glädje, inte ett måste. Precis som jag vill att träningen ska vara!

Varför jag tränar 
- För att det ger mig mer energi och ork att ta itu med vardagen.
- För att det är en investering i min kropp på sikt – mina knän kommer framförallt fungera bättre.
- När jag blir starkare i kroppen kommer även min golf att bli bättre.
- För att känslan efter ett träningspass är så skön.


 Mina träningsmål 2010
- Klara hela utfallslåten på Body Pump. (Här pratar vi bygga upp muskler kring utslitna balettknän)
- Klara 15 armhävningar på tå. (Just nu klarar jag inte ens en)
- Springa midnattsloppet. (Måltid bestäms senare i vår, beror på mina knän. Under 1 timme måste det bli iaf) 


Midnattsloppet - här kommer jag springa i augusti!!
(lånad från midnattsloppet.com)

1 kommentar:

  1. Men SÖTA du!!! Vad glad jag blir när jag läser det här! Riktigt bra mål tycker jag, och dessutom mål som jag är säker på att du kommer att nå..! Ska bli kul att följa dig längs vägen (och piska på lite...;)...säg till om du behöver pepp! Puss på dig!

    SvaraRadera